De print die past bij je werk en het marktsegment

Printen; het is niet altijd even eenvoudig om hierin de juiste keuze te maken. Hoe moet je printen en wat is nu exact het verschil tussen typen prints die verkrijgbaar zijn in de markt op dit moment? Krijg je echt het beste resultaat en kun je volledig vertrouwen op de informatie die door de aanbieder van prints aangeboden wordt? We gaan hierover in gesprek met Erik Stoffers. Erik is autoriteit op het gebied van fine art printing en met zijn onderneming Wilcovak het enige bedrijf in Nederland dat Diasec® mag produceren. We zoeken ‘m op in Hoogeveen. Hier werkt Erik, samen met zijn partner Sandra en hun team van professionals, in zijn studio voor kunstafwerking.

Door Cick Geers  

‘Als fotokunstenaar moet je eigenlijk van tevoren goed nadenken over wat echt een goede ‘Artprint’ voor jou is. Daar ligt de basis voor het succes en hoge kwaliteit van je werk’. Erik Stoffers hecht duidelijk veel waarde aan een goede voorbereiding door de fotokunstenaar. ‘Er is een aantal basispunten waar je op moet letten bij de keuze van je prints. Wanneer je die basis voor elkaar hebt, ben je in staat zelf bewust de keuze te maken voor het materiaal en de uitvoering die het beste bij je passen en waarmee je werk het beste uit de verf kan komen’.

MUSEUMKWALITEIT
‘Voor het printen van kunstdrukken bijvoorbeeld is de meerwaarde van de print erg belangrijk’, gaat Erik verder. ‘Je hebt in de voorbereiding om tot die perfécte opname te komen immers veel tijd zitten. Als je je vervolgens richt op hoogwaardige afwerking, kun je bijna niet anders dan tot de conclusie komen dat je naar een print met museumkwaliteit op zoek bent. Dan is het zonde van al je effort om met een ‘gemiddelde print’ genoegen te nemen. Zeker als daarna het werk fraai ingelijst of in Diasec® verlijmd wordt en in een gallery komt te hangen. Lange houdbaarheid is voor dit soort werk een absolute eis!  Ik zeg: welkom in het inktjet tijdperk; inmiddels is duidelijk geworden dat deze techniek -op fotografisch gebied- met afstand de beste houdbaarheid heeft!’

Erik legt uit dat het doel moet zijn dat een collectioneur of museum een hoogwaardig product in handen heeft. Hoogwaardig in creativiteit én uitvoering! ‘In mijn optiek moet dus iedere stap in het proces kloppen; beginnend bij het idee van de kunstenaar, via opname en print tot het uiteindelijke kunstbezit in een collectie. De papierkeuze – OBA’s – UV bescherming – pigment of dye kleurstof –  lange houdbaarheid en daarnaast de wijze van printen maken daar wezenlijk onderdeel van uit’.

DESKUNDIG OOG
Maar printen is toch simpel?  ‘Je zou kunnen zeggen dat je ‘gewoon’ even ‘appeltje-p’ doet (met de toetscombinatie ‘command + p’ geef je op een Apple computer een printopdracht. Voorheen stond het Apple logo op de ‘command’ toets, red.). Er zijn aanbieders van prints die op deze manier werken. Maar, één ding is zeker: het resultaat is navenant. Prijs kan een motivatie zijn om ervoor te kiezen bij een reguliere printservice te bestellen. Je moet je dan wel realiseren dat de print uitgevoerd wordt zonder dat er met een deskundig oog naar gekeken wordt. Als uit jouw basispunten en overwegingen naar voren komt dat dit voldoende is: gewoon doen. Kies de print die past bij je werk en bij je marktsegment’.

Naast print vormt ook de papierkeuze een afweging voor een hoogwaardige uitvoering van fotokunst. Hierover gaan we in een volgend blog met Erik Stoffers in gesprek .