Coaching en training op de werkvloer: het ei van Columbus?
Ik ben benieuwd: wat is jullie ervaring? Ik neem je even mee in de voorgeschiedenis. Laatst ging ik in gesprek met een kennis die werkzaam is in de winkelbranche. Zij, ik noem haar maar even Lisette, is ondernemer en staat al vele jaren met haar team in haar winkels. Ik wilde met haar praten over opleiden, bijscholen en trainen. Lisette vertelde dat zij en haar medewerkers daar eigenlijk gewoonweg de tijd niet voor hebben. De planning laat het niet toe dat er op regelmatige basis
één of meerdere collega’s een dagje uit de winkel zijn. Om nog maar te zwijgen over de kosten die trainen en opleiden met zich meebrengen. Ze vond het oprecht jammer. Want, ervaren als Lisette is, weet ze dat je altijd moet blijven leren en ontwikkelen. In ieder vak en dus ook in de winkel.

Ik vertelde Lisette over de aanleiding van ons gesprek: de vraag van een -overigens zeer gewaardeerde- opdrachtgever die ik had gekregen om iets te schrijven over coaching op de werkvloer.  Lisette lachte: ‘en nu wil jij zeker van mij weten wat ik daarvan vind?’ Nou, dat wilde ik zeker. Want voor ik mijn verhaal schrijf, wil ik eerst weten of dat wat er voorgesteld wordt ook bij de praktijk aansluit. Ik schrijf graag een commercieel verhaal, maar het moet wel hout snijden.

Efficiënter
Ik liet haar de video van Gerrit Jan van mijn opdrachtgever Triple Blended zien. De coach kan tijdens het werk de medewerker observeren en specifieke verbeterpunten aandragen. Daarnaast helpt de coaching leidinggevenden of de ondernemer om concrete leerpunten in beeld te krijgen en op te volgen. Volgens Gerrit Jan is coaching direct op de werkplek efficiënter, omdat medewerkers niet van de werkvloer weg hoeven, wat tijd en kosten bespaart.

1 op 1
Lisette vatte samen wat ze zag en hoorde. ‘De medewerkers blijven dus tijdens de training in de winkel, wat betekent dat ze bijdragen aan de omzet terwijl ze leren. De coach kan hen in actie zien en gerichte feedback geven op verbeterpunten die direct toepasbaar zijn. Dat heeft veel weg van persoonlijke 1 op 1 training. En een winkelier zou dus voor deze vorm kunnen kiezen omdat dit efficiënter en kosteneffectiever zou kunnen zijn. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat rekensommetje.’

Rekensommetje
Ik pakte het rekensommetje van Triple Blended er even bij.
Zij gaan uit van een gemiddeld uurloon van een winkelmedewerker (€ 12,85 + 30% sociale lasten)
= € 16,70
Wanneer een team van 12 medewerkers in een 1-daagse teamtraining zit op een externe locatie zorgt dit voor de volgende extra kosten:
Verletkosten: 12  medewerkers x 8 uur niet op de winkelvloer x € 16,70 = € 1.603,20
Locatiekosten: ca. € 600,=
Reiskosten: ca. € 300,=
Totaal extra personeelskosten los van de training zelf: ruim € 2.500,= Dit bedrag alleen is al hoger dan een investering in een training op de werkvloer bij Triple Blended.

Maar wat vindt de medewerker ervan?
Lisette knikte bevestigend. ‘Ik kan me er wel in vinden; dit is geen rare berekening. Nu alleen nog de ervaring van winkelmedewerkers op een dergelijke vorm van trainen. Daar ben ik wel benieuwd naar.’ Dat kon ik me goed voorstellen en als ik eerlijk ben, ben ik zelf eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de ervaringen.

Ik ben benieuwd naar de reacties van mensen uit de retail in mijn netwerk. Leer je direct op de werkvloer? Kun je tips en tricks van een coach die letterlijk naast je staat, direct inzetten? En hoe zit het met productiviteit tijdens zo’n training? Ik hoor het graag!

https://www.youtube.com/watch?v=MdoJaOtXseI