SEO tekstwerk; tekstschrijven speciaal voor je website
SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Misschien heb je ook weleens gehoord van SEA. SEA is Search Engine Advertising-Zoekmachine Adverteren en gaat over betaalde zoekresultaten. SEO is het verbeteren van de vindbaarheid van je website zonder dat je hiervoor advertentiegeld inzet. En dat heeft alles met goed tekstwerk en goed tekstschrijven te maken.
Wanneer SEO goed wordt toegepast in je website zorgt dat ervoor dat je website op hogere posities terecht komt in zoekmachines, zoals Google. Maar dan moet je natuurlijk wel gevonden worden op de woorden die passen bij jouw specifieke dienst of product. Het (laten) uitvoeren van zoekwoordenonderzoek is dan ook aan te raden wanneer je aan de slag wilt gaan met SEO.
Veel opdrachtgevers laten SEO tekstwerk uitvoeren door de partij die ook de website gebouwd heeft. Ik schrijf dan de teksten en de webbouwer gooit er aansluitend nog even een SEO-sausje overheen. Tot voor kort had ik meer dan eens – best wel pittige 🙂 – discussies met webbouwers. Het nadeel van SEO is namelijk vaak dat de teksten zo ge- of herschreven worden dat ze niet erg ‘lekker meer bekken’. Mijn opmerking naar de webbouwer was dan ook: fijn dat de website van je klant goed gevonden wordt, maar als de websitebezoeker vervolgens een tekst leest die niet lekker loopt of de lading niet meer dekt, wat is dan de winst? Of liever gezegd: wat is dan de schade?
Nu was en ben ik niet anti SEO! Integendeel! Maar ik vind wel dat SEO ten dienste moet staan van de boodschap van de website en niet andersom. Vandaar dat ik mij heb verdiept in SEO schrijven en durf ik met een gerust hart te zeggen dat ik een fijne, spot-on, tekst kan combineren met de zoekwoorden waar jij en jouw bedrijf op gevonden willen worden. En als jouw doelgroep vervolgens snel op je pagina terecht komt, staat er ook nog eens een interessante boodschap! De boodschap die jij wilt overbrengen. Want uiteindelijk wil je je klanten niet alleen bereiken, je wilt ze ook wat vertellen. Win-win, toch?
Bijkomend voordeel: ik kan weer prima door één deur met webbouwers 😉
En, oja: SEO is geen wondermiddel; een goede vindbaarheid hangt van veel meer factoren af. Een snelle website bijvoorbeeld, de aanwezigheid van een interne linkstructuur en of je website crawl-vriendelijk is bijvoorbeeld (ik noem maar een paar dingen); dit en andere technische zaken zijn punten waar je webbouwer je bij kan helpen. Dat is namelijk zijn/haar specialiteit. Benieuwd naar wat mijn pen en ik voor jouw website kunnen betekenen? mrs.friday helpt je graag met tekstwerk waar jij, je website én je klanten blij van worden! Enne… mocht je ook nog op zoek zijn naar een partij die een puike website voor je kan bouwen; ik ken er meerdere die uitstekend werk leveren en waarmee het prettig samenwerken is! Neem je contact met me op?